پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به مرحله نهایی جوایز اجلاس جامعه اطلاعاتی WSIS 2024 راه یافت

به گزارش روابط عمومی ؛ محمدهادی زاهدی مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم گفت: پروژه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی از میان 20 پروژه که در بخش E-Science شرکت کرده بودند در میان پنج پروژه منتخب برای مرحله نهایی برگزیده شد.

مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی اظهار داشت: رقبای ایران در این رویداد، کشور‌هایی نظیر ایالات متحده امریکا، چین، فرانسه، اسپانیا، روسیه، لهستان، لوکزامبورگ، مالزی، پاکستان، هندوستان، بحرین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و الجزائر بوده‌اند که از این میان و در مرحله نهایی می‌بایست با کشور‌های ایالات متحده امریکا، اسپانیا، چین و هندوستان رقابت کند.

وی افزود: اجلاس جهانی انجمن جامعه اطلاعاتی WSIS 2024 با شعار «جوامع اطلاعاتی و دانش‌بنیان در جهت اهداف توسعه پایدار» بزرگترین گردهمایی جهانی سالانه در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت توسعه جوامع محسوب می‌شود. در این اجلاس فرصتی برای تبادل اطلاعات، خلق دانش و به اشتراک‌گذاری روش‌ها و همچنین شناسایی روند‌های در حال ظهور و بهبود مشارکت، با توجه به تکامل جوامع اطلاعاتی و دانش بنیان فراهم می‌شود.

زاهدی گفت: در این راستا کشور‌ها می‌توانند برنامه‌ها و پروژه‌هایی را که در جهت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور خود یا در سطح بین‌الملل مطابق با اهداف 17 گانه توسعه پایدار تعریف و به اجرا گذاشته‌اند را در 11 خط مشی (Actin –Line) مشتمل بر 18 دسته (Category) معرفی و ارائه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در تشریح این جایزه گفت: در این راستا، هر ساله مسابقات جهانی WSIS با هدف ارزیابی پروژه‌ها و فعالیت‌هایی که از فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت توسعه پایدار استفاده شده است، برگزار می‌شود. کشور‌های متعددی به منظور ارائه ظرفیت‌ها و موفقیت‌های خود در این مسابقات شرکت می‌کنند. در حال حاضر افزون بر کشور‌های پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات که همواره در این اجلاس و مسابقات فعال بوده‌اند، کشور‌های دیگری مانند مالزی، مکزیک، برزیل، ترکیه، کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس و هند نیز حضور دارند. گرچه حضور پروژه‌ها از هر نهادی در این مسابقات میسر است، اما به دلیل مدیریت و هماهنگی بیشتر مسابقات، اغلب پروژه‌ها از طریق دولت در این مسابقات شرکت داده می‌شوند.

وی ادامه داد: ایران همواره سعی کرده است در این مسابقات مشارکت داشته باشد و از سال‌ها قبل حضور پررنگی داشته است و در مواردی نیز موفق به کسب جایزه نهایی جامعه اطلاعاتی WSIS شده است. در سال 2024، ایران با سه پروژه در حوزه‌های e-Government، e-Enviroment و E-Science، مشارکت داشتند نماینده ایران در حوزه علمی پروژه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی بوده است.

این مقام مسئول در وزارت علوم اظهار داشت: خوشبختانه با مشارکت جامعه دانشگاهی کشور در رای‌گیری عمومی این پروژه به عنوان تنها انتخاب نامزد برنده کشور ایران، انتخاب شده است که باعث افتخار و مباهات حوزه فناوری اطلاعات آموزش عالی است. امید می‌رود که این پروژه در نهایت به عنوان پروژه برنده نهایی در مراسم اصلی اجلاس نیز مورد تقدیر قرار گیرد
تاریخ:
1403/01/29
تعداد بازدید:
1936
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.